Fontos leszögezni, hogy amennyiben üzletben vásárolunk, akkor a vásárlást követően már nem gondolhatjuk meg magunkat, nem vihetjük vissza a piros pulóvert csak azért, mert a kék jobban tetszik.

Nincs olyan szabály, hogy az üzletben vásárolt termékek esetében 3 napon belül meggondolhatjuk magunkat és visszakapjuk a kifizetett vételárat.

A kereskedőknek csak minőségi kifogás esetén – tehát ha hibás a termék – kell elvégeznie a javítást, vagy a cserét, vagy végső esetben visszaadni a vételárat. Természetesen a kereskedő vevőbarát megfontolásból dönthet úgy, hogy eleget tesz a kérésünknek, de ez csak az ő jó szándékán múlik.

Műszaki cikkek esetében sincs azonnali pénzvisszafizetés még hibás teljesítés esetén sem.

Létezik egyáltalán 3 napos szabály?

Igen, de nem három nap, hanem 3 munkanap (a hétvége, és a hivatalos munkaszüneti napok nem számítanak bele). Azokra a termékekre vonatkozik, melyekre kötelező a jótállás, azaz műszaki cikkek, bútorok, babakocsik, kerékpárok és még sorolhatnánk.

(A teljes lista az egyes tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló 151/2003. (IX. 22.) Korm. rendelet mellékletében található.)

–  Műszaki cikkek esetében rendszeresen találkozunk a vevőszolgálatok olyan tartalmú tájékoztatásával, mely szerint 3 nap után már ne a vásárlás helyére vigyük vissza a hibás terméket, hanem forduljunk a szakszervizhez.

Ez sem fedi  a valóságot.

A vásárlás helyére mindig visszavihetjük a terméket, hiszen azzal a kereskedővel állunk jogviszonyban, akitől közvetlenül megvettük a portékát. A kereskedőnek kötelessége továbbküldeni a meghibásodott terméket a szervizbe a javítás érdekében. Természetesen, ha nekünk az egyszerűbb és gyorsabb, hogy közvetlenül a szervizhez fordulunk, megtehetjük, de erre kötelezni nem lehet minket

– Ha tönkremegy a cipőnk, és nem javítható a hiba, cserét kérhetünk a forgalmazótól. Azonban, ha már nincs a raktáron ugyanolyan lábbeli, vagy kifutott termékről van szó, akkor a kereskedő nem tudja biztosítani nekünk a cserét.

Ebben az esetben a vételárat kell visszakapnunk, de e helyett sokszor azt az ajánlatot kapjuk, hogy válasszunk valamilyen másik terméket, vásároljuk le az összeget. Általában ez megfelelő, hiszen a tönkrement cipő helyett úgyis másikra van szükségünk, de ennek elfogadására szintén nem lehet minket kötelezni.

A jogszabály nem Ismeri a levásárlás fogalmát.

– Gyakran utasítanak el a kereskedők pusztán azért, mert pl. a karácsonyi akció miatt az eredeti vételárnál jóval olcsóbban vásároltuk meg az adott terméket.

Ezt sosem szabad elfogadni, mivel akciós termék esetében is ugyanazok a jogok illetnek meg!

Egyetlen kivétel létezik, mégpedig ha valamilyen sérülés miatt kerül sor az árleszállításra, pl. kiállított mintadarabról van szó, és ezért kicsit karcos a tv külső borítása.

Később a karcok miatt nem léphetünk fel panasszal, de bármilyen más meghibásodás miatt igen.

 

Üdvözlettel:

MNS Védelem Kft csapata