Ideális esetben a cégeknek 5 évente kellene újdonságot kidobniuk a piacra, ami cserére készteti korábbi vásárlóikat.

Többé-kevésbé így is tesz minden sikeresebb cég.  Az intervallum változhat, a telefongyártók évente, a teherautó gyártók 12 évente újítanak. Igen ám, de ha tudjuk, hogy potenciális vásárlóink az üzleti tervünk alapján, maradva a példánál 5 évig tarják meg a termékünket, akkor miért csinálnánk olyat ami 20 évig bírja? Nem gyárthatunk ilyet, hiszen versenytársaink, olyan terméket fognak piacra dobni ami 5-7 évet bír csak, cserébe sokkal olcsóbb tudd lenni mint a miénk.

Gyengébb minőségéből pedig az első tulajdonos, a mi vevőnk, semmit sem érez.  Így az olcsóbbat fogja megvenni, mi pedig a 20 évig gondtalanul működő termékünkkel csődbe megyünk. Ez az alapfolyamat ami gerjeszti bennünk azt az érzést, hogy direkt úgy tervezik a termékeket, hogy azok bizonyos idő után elromoljanak. Igazából a folyamat kicsit fordított, a termékeket úgy tervezik, hogy bizonyos időt biztosan kibírjanak.

Mi Magyarországon rossz helyzetben vagyunk, hiszen a nagy piacokhoz képest jellemzően szűkösebbek a lehetőségeink, ezért ritkábban cseréljük a dolgainkat, illetve másodlagos piacról használtan jutunk hozzájuk, így végül nálunk megy tönkre.

Néhány jó tanács a tartós cikkek vásárlásához:

  • Őrizze meg a blokkot, számlát, e nélkül nagyon nehéz bizonyítania vásárlás helyét, idejét, az áru ellenértékét.
  • Ha tartós fogyasztási cikket vásárol, mindig kérd el a jótállási jegyet, ne fogadja el, hogy majd utánad küldik.
  • Vásárláskor, lehetőség szerint, alaposan vizsgálja meg és próbáld ki az árut! Ha a próbára nincs lehetőség, vásárlás után minél hamarabb tegye meg, még ha ajándékba szánja is a terméket.
  • Ha drága tartós fogyasztási cikket vásárol ajándékba, ne az utolsó pillanatban vegye meg, hogy az esetleges hibás terméket még időben ki tudja cserélni.
  • Ajándékba vásárolt termék számláját, jótállási jegyét is őrizze meg, és kínálja fel a megajándékozottnak, hogy probléma esetén eljár az ügyben.
  • Akciós termék vásárlásakor érdemes rákérdezni az akció okára. Gyakori, hogy az ilyen termékekre nem vállalnak szavatosságot. Jó, ha tudja, ezt csak akkor tehetik meg, ha a termék hibája miatt szállították le a termék árát, és ezt a tényt illetve a hiba jellegét tudomásodra is hozták. A szavatosság korlátozása pedig kizárólag erre a hibára vonatkozhat.
  • Bizonyos termékekre (például óra, fényképezőgép, televízió, videó, nyomtató, távcső, számológép, hangszer, CD lejátszó, rádió) csak bruttó 10 000 Ft vételár felett kötelező a jótállás. Érdemes ezt mérlegelni egy-egy „kihagyhatatlan” 9.989 Ft-os akció esetén.
  • Ha reklamál, kérje el a jegyzőkönyv másolatát, a javításra, cserére átadott áruról kérjen elismervényt, ellenőrizze, hogy helyesek-e az adataid. Bár kötelesek kérés nélkül átadni a papírokat, jó, ha résen van.
  • Drágább terméket, tartós fogyasztási cikket, árammal működő berendezést lehetőleg ne vásároljon utcai vagy piaci árustól! Ha mégis így tesz, ragaszkodj a számlához, a jótállási jegyhez vagy bármilyen elérhetőséghez, ahol reklamálni tud.
  • Ne vásároljon olyan terméket, amelyen nincs magyar felirat, nem mellékeltek hozzá magyar nyelvű használati útmutatót, nem azonosítható a gyártója, forgalmazója.
  • Karácsony táján megnő a bóvli, a veszélyes termékek kínálata. A hatóságok gőzerővel próbálják kiszűrni az ilyen árukat. Az www.nfh.hu weboldalon folyamatosan közzéteszik a veszélyes termék listáját.

 

Üdvözlettel:

 

MNS Védelem Kft. csapata