Így verhetnek át

Egy jótállási vagy szavatossági reklamáció esetén melyek azok az ajánlatok az eladó részéről, amelyeket nem kell elfogadnunk?

Mi a teendőnk, ha az eladóval, szolgáltatóval nem tudunk dűlőre jutni?

Kihez fordulhatunk ebben az esetben? Megkerestük a válaszokat!

  • Gyakran halljuk azt, hogy a hibás termék árát az adott üzletben kell levásárolni. Ez nem jogos, nem muszáj elfogadnunk. A levásárlás egy nem létező jogi kategória, erre senkit nem lehet kötelezni. Amennyiben nem tudunk dűlőre jutni az eladóval, vetessünk fel jegyzőkönyvet a helyszínen.
  • Csere esetén csak ugyanolyan termékre történő csere lehetséges. Ha az eladó egy drágább terméket akar adni helyette, ráfizetés mellett, nem kell beleegyeznünk. Amennyiben nem tudják olyan termékre cserélni, kérhetjük a vételár visszatérítését.
  • Sem csere, sem elállás esetén nem kell az addig rendeltetésszerűen használt termék értékcsökkenését megfizetnünk, hiába állítja az eladó.
  • Gyakori eset, hogy a hibás termék a későbbiekben leértékelésre kerül, így a vételár visszafizetését ahhoz mérten számolják ki. Mindig őrizzük meg a bizonylatot, és annyi pénzt kérjünk vissza, amennyit eredetileg fizettünk! Az, hogy a későbbiekben a termék például 20%-ka] olcsóbban megvásárolható, nem befolyásolja fogyasztói jogainkat.
  • Akkor, ha a leértékelések során 50%-os kedvezménnyel adnak egy terméket, de kikötik, hogy jótállás (vagy szavatosság) nem érvényes, nyugodtan jelezzük a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság felé, hiszen ez az akciós termékek esetében is jár.

Mikor kell békéltető testülethez fordulni?

Amikor a vásárlónak nem sikerül írásban rendeznie a problémáját az eladóval, békéltető testülethez fordulhat, amely fogyasztói jogvitákban jár el. A területileg illetékes békéltető testület elérhetőségéről a panaszt elutasító eladónak kell tájékoztatnia írásban a vevőt.

Amennyiben a vásárló a testülethez fordul, minden esetben bizonyítania kell, hogy a problémát korábban (írásban) megpróbálta az eladóval rendezni. Abban az esetben, ha a tárgyaláson a testület a vásárló kérelmét megalapozottnak tartja, akkor az eladót kötelezheti a cserére, javításra, a vételár visszafizetésére stb.

Mi történik egy ilyen tárgyaláson

Amikor beérkeznek az iratok a békél­tető testülethez, megvizsgálják azo­kat, és felhívják a vásárlót az esetle­ges hiányok pótlására, majd – 60 na­pon belül – kitűzik a meghallgatás időpontját. A meghallgatáson mind­két félnek jelen kell lennie.

Az alábbi példa egy olyan döntést mutat be, ahol a vásárlónak adtak igazat:

Egy nagyobb cipőbolt saját szak­szervize, egy 3 hónapos cipő esetén, megállapította, hogy a cipő a vevő „egyedi járásának” köszönhetően hibásodott meg, így annak cseréjét megtagadták.

A dokumentumok és a meghallgatás alapján a békéltető tes­tület olyan ajánlást hozott, amelyben a vevőnek adott igazat, azonban az adott termék már nem állt rendelke­zésre az üzletben. Egyezség jött létre az eladó és a vásárló között, amely­nek köszönhetően a vásárló vissza­kapta a teljes vételárat.

 

Kérjük, küldje tovább ismerőseinek ezt a levelet, hogy minél többen lehessenek tudatos vásárlók!

 

Üdvözlettel:

MNS Védelem Kft

2018-12-03T14:58:44+00:00

Hova küldhetjük a PDF-et?

1 percen belül küldjük az anyagot (teljesen díjmentesen)