Egy jótállási vagy szavatossági reklamáció esetén melyek azok az ajánlatok az eladó részéről, amelyeket nem kell elfogadnunk?
Mi a teendőnk, ha az eladóval, szolgáltatóval nem tudunk dűlőre jutni?
Kihez fordulhatunk ebben az esetben? Megkerestük a válaszokat!
- Gyakran halljuk azt, hogy a hibás termék árát az adott üzletben kell levásárolni. Ez nem jogos, nem muszáj elfogadnunk. A levásárlás egy nem létező jogi kategória, erre senkit nem lehet kötelezni. Amennyiben nem tudunk dűlőre jutni az eladóval, vetessünk fel jegyzőkönyvet a helyszínen.
- Csere esetén csak ugyanolyan termékre történő csere lehetséges. Ha az eladó egy drágább terméket akar adni helyette, ráfizetés mellett, nem kell beleegyeznünk. Amennyiben nem tudják olyan termékre cserélni, kérhetjük a vételár visszatérítését.
- Sem csere, sem elállás esetén nem kell az addig rendeltetésszerűen használt termék értékcsökkenését megfizetnünk, hiába állítja az eladó.
- Gyakori eset, hogy a hibás termék a későbbiekben leértékelésre kerül, így a vételár visszafizetését ahhoz mérten számolják ki. Mindig őrizzük meg a bizonylatot, és annyi pénzt kérjünk vissza, amennyit eredetileg fizettünk! Az, hogy a későbbiekben a termék például 20%-ka] olcsóbban megvásárolható, nem befolyásolja fogyasztói jogainkat.
- Akkor, ha a leértékelések során 50%-os kedvezménnyel adnak egy terméket, de kikötik, hogy jótállás (vagy szavatosság) nem érvényes, nyugodtan jelezzük a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság felé, hiszen ez az akciós termékek esetében is jár.
Mikor kell békéltető testülethez fordulni?
Amikor a vásárlónak nem sikerül írásban rendeznie a problémáját az eladóval, békéltető testülethez fordulhat, amely fogyasztói jogvitákban jár el. A területileg illetékes békéltető testület elérhetőségéről a panaszt elutasító eladónak kell tájékoztatnia írásban a vevőt.
Amennyiben a vásárló a testülethez fordul, minden esetben bizonyítania kell, hogy a problémát korábban (írásban) megpróbálta az eladóval rendezni. Abban az esetben, ha a tárgyaláson a testület a vásárló kérelmét megalapozottnak tartja, akkor az eladót kötelezheti a cserére, javításra, a vételár visszafizetésére stb.
Mi történik egy ilyen tárgyaláson
Amikor beérkeznek az iratok a békéltető testülethez, megvizsgálják azokat, és felhívják a vásárlót az esetleges hiányok pótlására, majd – 60 napon belül – kitűzik a meghallgatás időpontját. A meghallgatáson mindkét félnek jelen kell lennie.
Az alábbi példa egy olyan döntést mutat be, ahol a vásárlónak adtak igazat:
Egy nagyobb cipőbolt saját szakszervize, egy 3 hónapos cipő esetén, megállapította, hogy a cipő a vevő „egyedi járásának” köszönhetően hibásodott meg, így annak cseréjét megtagadták.
A dokumentumok és a meghallgatás alapján a békéltető testület olyan ajánlást hozott, amelyben a vevőnek adott igazat, azonban az adott termék már nem állt rendelkezésre az üzletben. Egyezség jött létre az eladó és a vásárló között, amelynek köszönhetően a vásárló visszakapta a teljes vételárat.
Kérjük, küldje tovább ismerőseinek ezt a levelet, hogy minél többen lehessenek tudatos vásárlók!
Üdvözlettel:
MNS Védelem Kft