Bár az emberek nagy része tisztában van a biztonságos jelszóhasználat fontosságával, sokan mégis figyelmen kívül hagyják a kockázatokat.
Egy nemzetközi kutatás szerint ezen rossz szokás általánosan jellemző a felhasználókra, függetlenül azok korától, nemétől vagy személyiségtípusától. Leginkább az ad okot aggodalomra, hogy az emberek által biztonságosnak gondolt, saját maguk által adott jelszavak jelentős része egyáltalán nem az.
A felmérés a fogyasztói lélektan, viselkedés és hozzáállás, valamint a személyes jelszavak közös vonatkozásait vette górcső alá. A tanulmány eredményei arra utalnak, hogy az emberek még mindig több helyen használják ugyanazt a jelszót, hiába szerepelnek a hírekben folyamatosan a nagy tömegeket érintő, jelentős adatlopások, és hiába figyelmeztetnek a szakemberek az erős jelszavak használatának fontosságára.
A jelszóparadoxon: tudja, hogy helytelen, mégis csinálja
A felméréséből kiderült, hogy a személyiségtípus nincs hatással az online viselkedési szokásokra, de azt pontosan megmutatja, hogyan ideologizálják meg a fogyasztók a rossz jelszó használati szokásaikat.
A személyiségtípusokkal és az online viselkedéssel kapcsolatos egyik legfontosabb felismerés az volt, hogy az „A” személyiségtípusba tartozó válaszadók csaknem fele saját proaktív erőfeszítéseinek köszönhetően nem gondolja, hogy fokozott kockázatot jelentene egy-egy jelszó ismételt felhasználása.
Mindez megfelel a személyiségtípusuk fő jellemzőjének: ők akarnak urai lenni a helyzetnek. Ezzel szemben a „B” személyiségtípusba tartozó válaszadók több mint fele úgy érzi, korlátoznia kell az online tevékenységét és fiókjainak számát, mert fél a jelszólopástól.
Meggyőzik magukat arról, hogy az ő fiókjuk értéktelen a hackerek számára: így tudják megőrizni a jelszó biztonsággal kapcsolatos közömbös vagy éppen laza hozzáállásukat.
A kutatásból kiderült, hogy a válaszadók többsége tudatában van annak, hogy viselkedésével veszélybe sodorja magát, mégsem tesz semmit a helyzet megoldása érdekében. A válaszadóknak csupán öt százaléka nem tudta, hogy mik a jellemzői egy erős jelszónak – a többségük tisztában volt azzal, hogy a jelszavaknak kis- és nagybetűket, számokat és speciális karaktereket is tartalmazniuk kellene.
Ezenkívül a kérdőívet kitöltők 91 százaléka tudott arról, hogy egy-egy jelszó több helyen való felhasználása automatikus kockázatot rejt magában, 61 százalékuk ennek ellenére továbbra is használja ugyanazt vagy egy hasonló jelszót, és több mint a felük (55 százalékuk) annak ellenére teszi ezt, hogy tökéletesen tisztában van a módszer kockázatával.
Mit tartanak fontosnak az emberek a jelszavaik kiválasztásakor?
A válaszadók nem tudnak jó jelszavakat kitalálni. A felmérés szerint, amikor biztonságos jelszót kell létrehozni, a felhasználók 47 százaléka a családjában előforduló neveket vagy monogramokat is felhasználja. További 42 százalék fontos dátumokat vagy számokat, 26 százalék pedig a kedvenc háziállatának nevét választja – pedig ezek az információk általában könnyen megszerezhetők a közösségi oldalakról vagy akár felületes ismeretség során.
A felhasználók ráadásul az alapján rangsorolják a jelszavaik bonyolultságát, hogy szerintük melyik fiókjukat kell a legjobban megvédeniük. A válaszadók elmondták, hogy a legszigorúbb jelszavakat a pénzügyi (69 százalék), vásárlási (43 százalék), közösségi (31 százalék) és szórakozási célú (20 százalék) fiókjaikhoz választják.
Üdvözlettel:
MNS Védelem Kft