Jó, ha tudjuk, amikor nem konkrét és a végletekig eltökélt szándékkal térünk be egy üzletbe, nagy esély van rá, hogy a vásárlói döntéseit befolyásolni igyekvő szakemberek karmai közé kerülünk. A kereskedőkkel együttműködő pszichológus szakemberek mindent elkövetnek, hogy önfeledt költekezésbe kezdjünk, anélkül, hogy átgondolnánk, mire van szükségünk.
Ha szeretné tudni, hogy miért vásárol többet, mint amennyit szeretne, olvassa el aktuális hírlevelünket!
- Az erre szakosodott kutatócégek apró kamerákat dugnak a szupermarketek hűtőkamrájába, hogy rögzítsék a vásárlók szemmozgását. A drágább termékeket így előnyösebb helyzetbe tudják hozni: oda teszik őket, ahová a leggyakrabban vándorol a pillantásunk.
- A törzsvásárlói kártyákat azzal a hátsó szándékkal hozták létre, hogy tételesen nyomon tudják követni személyes árulistánkat, ez alapján következtetéseket vonjanak le velünk kapcsolatban, és személyesen ránk szabott marketingajánlatokkal bombázhassanak.)
- Nyugodt reluxáit állapotban hajlamosabbak vagyunk az impulzusvásárlásra, ezt a jó közérzetet hivatott biztosítani az üzletben a zene, a megfelelő színek, illatok és világítás. A gyorséttermek előszeretettel használnak piros, narancs és rózsaszín fényeket, mert ezek izgatóak, gyors evésre késztetnek, így hamarabb ürülnek az asztalok.
- Világításhoz általában tiszta, világos, lágy fényt használnak, A túl erős fény húsok és halak esetében nem előnyös. A hűtőket különleges módon világítják meg, hogy az áruk frissebbnek tűnjenek.
- A szupermarketek gyakori trükkje, hogy egy kannából a légkondicionálóba csepegtetik a sülő kenyér illatának aeroszolos verzióját, hogy a vásárlót szó szerint az orránál fogva vezessék végig az üzleten. A pékséget mindig hátul helyezik el, hogy csak úgy juthassunk el oda, hogy előtte végigjártuk a bolt teljes kínálatát.
- Kutatások bizonyítják, hogy a polcokon a szemmagasságban levő tőlünk jobb kézre eső termékekből fogy a legtöbb, ezért ide teszik a legújabb, legkapósabb, legdrágább dolgokat.
- A bejárathoz kerül a zöldség és gyümölcs, hogy az az illúziónk legyen, piacra érkeztünk. Az italok a kasszánál vannak, mert ha a bejáratnál telepakolnánk velük a kocsit, nem maradna hely másnak.
- A termékcsaládokat szétszórtan árulják, nehogy a bevásárló listánkon (evő minden tételt meg tudjuk venni anélkül, hogy futnánk egy teljes kört az Üzletben. Az egymáshoz köthető termékeket viszont egymás mellé rakják, mert egyik ösztönzi a másik megvásárlását: ha ropit veszünk, kedvünk támadhat kekszre is.
- Az egymáshoz hasonló, egymást kiegészítő áruk függőlegesen helyezkednek el egymás alatt, mert a polc előtt állva szemünk ebben az irányban pásztáz szemmagasságból előbb lefelé, majd felfelé. A cukor, ami gyakran kell és olcsó, az alsó polcra van téve.
- A polcrendezés másik szabálya, hogy mindig tele kell lenniük áruval, mert a tömeg kínálja magát. Senki nem akarja az utolsó tejet vagy az egyetlen megmaradt paprikát megvenni.
- A gyerekeknek szánt termékek az alsó polcra kerülnek, hogy a kicsik elérhessék őket. A pénztáraknál főleg édességeket helyeznek el, hogy a sorban állás közben patáliát csaphassanak értük a kicsik.
- A férfi divatáru rendszerint a földszinten van, a női osztályok pedig magasabban, mert a férfiak kevesebbet hajlandóak fáradni azért, hogy vásárlási lehetőséghez juthassanak.
- A forgalmat úgy terelik, hogy az általuk meghatározott irányban haladjon, és zenével lassítanak le minket egy könnyed, nyugodt tempóra. 38%-kal többet költünk, ha lassabb zene szól.
- A légkondicionáló mindig kicsit erősebbre van állítva, mert a kellemes hűvös ébren tart.
Üdvözlettel:
MNS Védelem Kft csapata